Nøglehulsmærket sikrer sundere frokost på Herlev Hospital

Ernæring og kostvaner
Nøglehulsmærket kan være med til at sikre danskerne en sundere frokost i kantiner, konkluderer ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet. Når tilgængeligheden af sunde måltider øges og måltiderne bliver mærket med Nøglehulssymbolet, spiser kunderne mindre energi, fedt og salt samt mere frugt og grønt.

Det er muligt at opnå væsentlige forbedringer i kundernes frokostindtag i retning af såvel mindre energi, fedt og salt samt mere frugt og grønt ved at øge tilgængeligheden af de sunde måltider og mærke måltiderne med Nøglehulssymbolet. Derfor er den nye certificeringsordning med til at sikre kunderne et sundere frokostindtag. Det konkluderer en ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet.

Rapporten sammenligner ændringer i den ernæringsmæssige kvalitet mellem en planlagt indførelse af Nøglehulsmærket i Herlev Hospitals personalekantine og et andet hospitals personalekantine i København, der ikke havde planer om at indføre mærket og derfor fungerede som kontrolkantine. 45 medarbejdere deltog i undersøgelsen, som løb over seks uger.

Fedtindtag halveret

Selvom kantinen på Herlev Hospital allerede igennem en årrække har haft fokus på den ernæringsmæssige sammensætning af maden, viser resultaterne, at indtaget af fedt i gennemsnit var halveret efter de seks uger. Dermed blev også energiindtaget mindsket med godt 30% på trods af, at portionsstørrelserne steg en smule.

Frugt- og grøntindtaget steg desuden med ca. 20% i kantinen på Herlev Hospital. I alt opfyldte 40% af de spiste måltider kravene i Nøglehulsmærket mod 10% ved målingens start.

Nøglehullet på fastfood

En opfølgende måling skal vise, om det lykkes for kantinen på Herlev Hospital at bevare det sundere udbud på længere sigt. Der er også igangsat et projekt SpisVel, som undersøger om kundernes indtag også i eksempelvis fastfood spisesteder bliver påvirket i en sundere retning ved certificering med Nøglehullet.

”Nøglehullet på Spisesteder” blev lanceret i februar 2012 og er et ernæringsmærke for måltider serveret på restauranter og andre spisesteder, der skal gøre det lettere for kunderne at spise sundere. Mærket stiller krav om, at fødevaren eller måltidet indeholder mere fuldkorn, frugt og grønt, mindre salt og har en passende portionsstørrelse.

Læs rapporten: Nøglehullet på spisesteder - Undersøgelse af ordningens effekt på kundernes frokostindtag i en dansk personalekantine (pdf). Undersøgelsen er udført af DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med Enheden for Forskning i Ernæring (EFFECT), Herlev Hospital efter aftale med Fødevarestyrelsen.

Find mere information på http://www.noeglehulletpaaspisesteder.dk/Sider/default.aspx og læs om SpisVel projektet på NaturErhvervstyrelsens website.

Se også Fødevarestyrelsens nyhed om Nøglehullet på spisesteder.