Gode råd til at mindske risikoen for listeriainfektioner

Fødevaresikkerhed

For at mindske risikoen for, at mennesker bliver syge af listeria fra fødevarer, bør både fødevareindustrien og forbrugerne koncentrere indsatsen om hygiejne, opbevaringstemperaturer og produkternes holdbarhed. Det anbefaler det videnskabelige panel for biologiske farer under den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, i en ny rapport.

Den nye rapport fra EFSAs videnskabelige panel for biologiske farer indeholder opdateret viden om forekom­sten af listeria i spiseklare fødevarer og råd om, hvad der skal til for at reducere risikoen for, at mennesker bliver syge af listeria fra fødevarer.

Overhold grænseværdierne

EU har fastsat grænseværdier for, hvor mange listeriabakterier forskellige fødevarer må indeholde, og som det er produktionsvirksomhedernes ansvar at sørge for ikke bliver overskredet. Hvis disse grænseværdier bliver overholdt, vil der være meget få sygdomstilfælde, konkluderer panelet.

Næsten alle listeriainfektioner hos mennesker stammer nemlig fra spiseklare fødevarer, hvor bakterierne har fået mulighed for at vokse, og som derfor indeholder et stort antal listeriabakterier - langt over grænseværdien på 100 bakterier pr. gram. Det er især i spiseklare fødevarer med lang holdbarhed som kødpålæg og røget fisk, at listeria kan være et problem, da bakterierne kan vokse ved køleskabstemperatur - dog sådan, at jo højere temperaturen er i køleskabet, des hurtigere kan bakterierne vokse.

Fokus på hygiejne, opbevaring og holdbarhed

Rapporten indeholder en række råd til fødevareindustrien, der kan bidrage til at sikre, at grænseværdierne bliver overholdt. Panelet anbefaler blandt andet, at fødevareindustrien koncentrerer indsatsen om god hygiejnepraksis ved fremstilling, pakning og opbevaring - eksempelvis ved udskæring af pålægsvarer.

Industrien bør også sikre, at kølerumstemperaturerne for pålægsvarer bliver overholdt både under produktionen og opbevaringen, ligesom det er væsentligt at sørge for realistiske holdbarhedstider på produkterne. Desuden peger panelet på uddannelse af personale i produktionsvirksomheder og detailhandel.

Panelet råder endvidere forbrugerne til at holde øje med fødevarernes holdbarhedstider og de anbefalede opbevaringstemperaturer. Forbrugerne bør tjekke temperaturen i køleskabet for at sørge for, at fødevarerne bliver opbevaret tilstrækkeligt køligt.

Find smittekilden

Gennem de seneste år er antallet af listeriainfektioner hos mennesker steget i EU. For at kunne finde årsagen til stigningen i antallet af sygdomstilfælde og dermed bedre kunne vurdere risikoen ved listeria i fødevarer, efterlyser panelet mere viden om smittekilder og spisevaner.

Panelet anbefaler derfor, at EU-landene i højere grad sporer fødevarekilden for hvert enkelt sygdomstilfælde, og at data om befolkningens indtag af spiseklare fødevarer bliver indsamlet og analyseret.

Læs mere på www.efsa.europa.eu

Det videnskabelige panel for biologiske farer består af forskere fra flere EU-lande, herunder forskningschef Birgit Nørrung fra DTU Fødevareinstituttet.

Find rapporten på EFSAs hjemmeside og læs pressemeddelelsen fra DTU Fødevareinstituttet: Flere bliver syge af listeria i EU.