Photo: DTU Fødevareinstituttet

Europæisk pris for forskning i omega-3 fedtsyrer

Fødevareproduktion Fødevareproduktion Sundhedsfremmende stoffer

En ung forsker fra DTU Fødevareinstituttet har høstet en pris for sin forskning i teknologier til at forhindre harskning af omega-3 fedtsyrer, der tilsættes berigede fødevarer. Prisen – the European Young Lipid Scientist Award – er blevet uddelt ved en konference i Italien. Det er tiende gang, at prisen bliver uddelt og anden gang, at modtageren er fra DTU Fødevareinstituttet.

DTU Fødevareinstituttet forsker i berigelse af fødevarer med omega-3 fedtsyrer fra fiskeolier. Instituttet har fokus på at udvikle teknologier, som sikrer, at de sunde omega-3 fedtsyrer bevares under både produktion og opbevaring af fødevarerne, og at produkterne er velsmagende.

Postdoc Pedro Jesús García Moreno ved DTU Fødevareinstituttet har siden starten af året arbejdet på at udvikle en teknologi, der skal forhindre, at omega-3 fedtsyrer, der tilsættes berigede fødevarer, bliver harske. Metoden går ud på at indkapsle fedtsyrerne i nogle nanomikrostrukturer for at gøre dem mere stabile, når fedtsyrerne tilføres andre fødevarer.

Projektet bliver gennemført i samarbejde med Forskningsgruppen for Nanobiovidenskab.

I sin tidligere stilling ved University of Granada har Pedro Jesús García Moreno forsket i, hvordan man i produktion af fiskeolie og fiskeproteinhydrolysater til human konsum udnytter de fisk, der går i fiskeres net, men som enten er for små eller fiskerne ikke har kvote til.

Forskningen i både Danmark og Spanien har gjort ham fortjent til prisen: the European Young Lipid Scientist Award, som han har modtaget ved en konference, der er holdt i september 2015 af Europas største videnskabelige organisation inden for spisefedtstoffer, Euro Fed Lipid.

Euro Fed Lipid uddeler prisen til en lovende, ung forsker under 35 år, som ikke tidligere har modtaget priser for sin forskning inden for området.

Det er anden gang prisen går til en forsker fra DTU Fødevareinstituttet. Læs om den tidligere prismodtagers arbejde med antioxidanter og deres evne til at beskytte fedtstoffer mod harskning i instituttets nyhed fra den 18. oktober 2011: International pris til lipidforskning.

DTU Fødevareinstituttets arbejde med innovative metoder til anvendelse af omega-3 fiskeolier har vundet andre priser.

Læs fx instituttets nyhed fra den 27. november 2014 om en forretningsidé, hvor restprodukter fra fiskeindustrien bliver forvandlet til værdifulde ingredienser fulde af omega-3 fiskeolier, som sidste år vandt innovationskonkurrencen ved Nordeuropas største landbrugsmesse: Udvikling af omega-3-holdige ingredienser vinder innovationspris.

Læs også om instituttets Forskningsgruppe for Bioaktive Stoffer – Analyse og Anvendelse, som blandt andet arbejder på at udvikle nye strategier til at optimere vitaminer, fedtstoffer og proteiners holdbarhed og spisekvalitet i fødevarer.