Vingummibamser.

Danskere spiser mest usundt lørdag, får mindst motion søndag

Fødevareproduktion Ernæring og kostvaner

Sammenlignet med en almindelig hverdag indtager danskere 20% flere kalorier om lørdagen og bevæger sig 20% mindre om søndagen, viser tal fra DTU Fødevareinstituttet.

Disneyslik på bordet til børnene og en flaske rødvin samt noget sødt til kaffen til de voksne. Lyder det som et velkendt scenarie hjemme hos dig en fredag aften, er du langt fra alene. Danskernes kost tager nemlig en usund drejning på weekendens første dag og fortsætter til den nye uge begynder.

Forskere fra DTU Fødevareinstituttet har sammen med kolleger fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet analyseret både kost- og aktivitetsvaner på hverdage (mandag til torsdag) og weekenddage (fredag, lørdag og søndag) i en stor gruppe af børn, unge, voksne og ældre.

Kostvanerne er dårligst om lørdagen

Overordnet viser data, at danskere spiser mest usundt om lørdagen. Sammenlignet med en hverdag spiser vi denne dag 36% mindre frugt, 25% færre grøntsager og 23% mindre fuldkorn. Til gengæld tager vi for os, hvad angår søde sager og snacks - 39% mere end i hverdagene. En stor del af danskernes indtag af øl og vin ligger også på lørdage.

”Sammenlagt indtager danskere i gennemsnit 20% flere kalorier om lørdagen end på en hverdag. Det svarer til, at hver dansker spiser en pose vingummi på 110 gram mere om lørdagen,” forklarer akademisk medarbejder Matilda Nordman fra DTU Fødevareinstituttet.

”Hvis danskerne erstatter lørdagens kostvaner med kostvanerne på en hverdag, kan det føre til et vægttab. Men det er utopi at tro, at danskerne om lørdagen vil erstatte alle vingummierne med gulerodsstænger og al øllet med postevand. Mindre kan heldigvis også gøre det. Hvis bare nogle af de søde sager og noget af øllet og vinen viger pladsen til fordel for til mere frugt, grønt og fuldkorn og mere vand, vil det nok også kunne ses på vægten og have en positiv sundhedseffekt,” siger Matilda Nordman.

Om søndagen er danskere sofaelskere
"Sammenlagt indtager danskere i gennemsnit 20% flere kalorier om lørdagen end på en hverdag. Det svarer til, at hver dansker spiser en pose vingummi på 110 gram mere om lørdagen."
Akademisk medarbejder Matilda Nordman

I weekenden går danskernes aktivitetsniveau også i en uhensigtsmæssig retning: Det gennemsnitlige aktivitetsniveau på hverdage er på knap 10.000 skridt, når cykling er omregnet til skridt og lagt sammen med antal skridt.

”Om lørdagen falder aktivitetsniveauet i gennemsnit med 14%, og om søndagen er det 20% lavere end på hverdage. Så danskere er altså særdeles gode til at komme hviledagen i hu,” understreger seniorrådgiver Jeppe Matthiessen fra DTU Fødevareinstituttet.

”Vores resultater peger på, at sundhedsfremmende initiativer, der skal hjælpe med at komme danskernes overvægtsproblem til livs, med fordel også kan have fokus på at give både kost- og aktivitetsvanerne i weekenden et løft,” tilføjer Jeppe Matthiessen.

Udsvingene mellem ugens dage er mindre for personer over 60 år. Det er formentligt fordi, ugen for pensionister har en anden struktur, og forskellen mellem de syv dage er mindre, end når man går i skole eller på arbejde på hverdage og slapper af i weekenden.

”Store udsving i sundhedsadfærden mellem ugens dage resulterer ifølge en tidligere undersøgelse fra Københavns Universitet i en dårligere sundhedsprofil umiddelbart efter weekenden sammenlignet med før weekenden – især blandt børnene,” tilføjer lektor Mads Fiil Hjorth fra Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.

Undersøgelsen er beskrevet i en artikel i det videnskabelige tidsskrift Public Health Nutrition: Weekly variation in dietary intake and physical activity among 4-75-year-old Danes og en e-artikel fra DTU Fødevareinstituttet: Danes have most unhealthy eating habits on Saturdays and are least active on Sundays.

Undersøgelsens data stammer fra 4.000 danskere i alderen 4-75 år, som har registreret alt, hvad de har spist og drukket i en uge. I samme uge har de fået målt antallet af skridt, de har taget. Data er indsamlet i forbindelse med Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet 2011-2013.