Biosolutions

Reje-rester kan blive til klimavenlig mad

Rejehoveder og skaller er et restprodukt i fiskeindustrien, der fortrinsvis bruges til foder. Men i DTU Fødevareinstituttet arbejder adjunkt Lucas Sales Queiroz på at forarbejde resterne, så de i stedet vil kunne indgå i klimavenlige, sunde og lækre fødevarer til mennesker. Det sker ved hjælp af nyt udstyr i det nationale højteknologiske laboratoriecenter, FOODHAY.

Lucas Sales Queiroz
 Adjunkt Lucas Sales Queiroz ved højvoltssystemet, som kan hjælpe med at gøre fødevareproduktion mere cirkulær og udnytte biprodukter. Systemet, der er placeret på DTU Fødevareinstituttet, er anskaffet gennem forsknings-infrastrukturprojektet FOODHAY. Foto: Vibeke Johannesen, DTU Fødevareinstituttet.
Forskningsinfrastrukturen Open Innovation FOOD & Health Laboratory (FOODHAY) er et stort nationalt forskningsinfrastrukturprojekt, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har bidraget til med 51,5 millioner kroner. Partnerne i FOODHAY, som også huser udstyret, har indskudt et tilsvarende beløb, så den samlede investering bliver ca. 103 millioner kroner. Læs mere om FOODHAY