Photo: Centers for Disease Control and Prevention

Se programmet til seminar om antibiotikaforbrug og –resistens

Fødevareproduktion Fødevaresikkerhed Sundhed og sygdomme
Der vil blandt andet blive delt erfaringer fra dannelsen af antibiotikaråd i Danmark samt stillet skarpt på antibiotikaforbrug til produktionsdyr set med forbruger-, producent- og dyrlægeøjne, når DTU Fødevareinstituttet, Statens Serum Institut og DTU Veterinærinstituttet holder seminar den 15. november 2018 i anledningen af den internationale antibiotikauge.

I uge 46 løber den internationale antibiotikauge af stablen for at øge kendskabet til de risici, der er forbundet med uhensigtsmæssig og unødig brug af antibiotika. I den forbindelse inviterer parterne bag det danske overvågningsprogram DANMAP til et seminar om antibiotikaforbrug og - resistens i Danmark, hvor resultater fra overvågningen for 2017 bliver gennemgået blandet meget andet.

12.30 - 12:35: Velkomst
v/ Flemming Bager, afdelingschef, DTU Fødevareinstituttet

12.35 - 13.00: De nationale handlingsplaner på antibiotika- og resistensområdet
v/ Andreas Rudkjøbing, formand for Lægeforeningen og
Carsten Jensen, formand for den Danske Dyrlægeforening

13.00 - 14.00: Highlights fra DANMAP

14.00 - 14.15: Oprettelse af et Veterinærmedicinsk Råd – status
v/ Hans Henrik Dietz, skoleleder, lektor, lic.med.vet., formand for det Veterinærmedicinske Råd

14.15 - 14.40: Pause - kaffe/te/kage

14.40 - 15.00: Dannelsen af et regionalt antibiotikaråd og første erfaringer hermed
v/ Britta Tarp, overlæge, PhD, klinisk lektor, Universitetsklinik for Innovative Patientforløb, Diagnostisk Center, Regionshospitalet Silkeborg

15.00 - 16.00: Antibiotika til produktionsdyr – debat med inddragelse af forbrugerens, producentens og dyrlægens perspektiver.
Oplæg fra: Christian Fink Hansen, sektordirektør i SEGES og Helle Brønnum Karlsen, PhD, lektor i madkundskab, madskribent

16:05 -16:10: Tak for i dag

Torsdag den 15. november 2018 kl. 12.30–16.10.

DTU
Glassalen
Anker Engelundsvej 101
2800 Kgs. Lyngby

Tilmelding

Det er gratis at deltage i seminaret. Der er nu lukket for tilmelding til seminaret.